Et stykke af paradisets have

English resumé at the bottom

Words and styling by Lene Ostenfeldt

Photo Lars Ranek

From the book GEMMESTEDER author Lene Ostenfeldt / Gyldendal DK/NO/FR and RUM UTE SE 2018

I det nordvestlige hjørne af Danmark ligger Mors. På sin egen facon knejser øen med skøn natur i bakkedal, omgivet af vand. Mere dansk kan det næsten ikke blive denne sommeraften i slutningen af august, hvor solen er på vej ned.

” I mit liv er ro og enkelhed en nødvendighed – ellers kan jeg ikke forholde mig til alt det der sker omkring mig.” Ordene er Erik Heides. For ham og hans hustru Bente Hjelmar, der er læge, er stedet her, midt i landskabet – huset, værkstedet og den eventyrlige have – basen for et kunstnerliv og virke gennem mange år. Et stykke af paradis, helt upåvirket af tidens skiftende mode. Og uimponeret af ord som livsstil og vintage-indretning. Blot et sted, der følger årets gang og årstidernes skiftende stemninger i planter, vækster og lys. Et sted hvor ægte passion tydeligt fornemmes. Med en skønhed, som helt enkelt rummer farverne sort, grå og hvid.

” I 1958 købte jeg et lillebitte hus med tilhørende udhus. Tiden var en anden dengang, økonomien var trang, jeg var flyttet fra København tilbage til Mors, hvor jeg er født. Fra 1960-68 kom tilbygninger til, pejsestuen i 1976 og værkstedet i 1980. I alle årene er intet lavet om, farverne er de oprindelige. Den grå oliemaling, der bl.a. er brugt i køkkenet, blev købt oppe i Brugsen i 1962 – og har holdt ved siden,” fortæller Erik Heide.

” Enkelheden er vigtig for os, og det at naturen og haven kan opleves intenst, også når vi opholder os inden døre. Der er næsten teltstemning, når man ligger i soveværelset, med sengen midt i rummet som en ø og vindiet stående åbent, og lytter til dyrene udenfor; perlehønsene der kagler og duerne der kurrer.”

En stor del af indretningen bærer tydeligt præg af Erik Heides lange liv som billedhugger. Trin af granit er støbt ind i gulvene i stueetagen, og det lave granitbord i pejsestuen er en tvilling til bordet i gårdhaven ude foran Glastårnet. Begge dele er rester fra et alterbord skabt til Ellevangskirken i Århus i Danmark.

” Jeg har altid været optaget af kirkebygninger og det, som de er bygget for. Og har altid haft en trang til forkyndelsen og det samvær, der er i troen omkring Det nye Testamente. Kombinationen af ordentlig kunst og kirkens rum er spændende. Der findes ikke nogen specielle kirkekunst – kun god eller dårlig kunst. Forskellen er de krav, der bliver stillet til kunsten, om en fornemmelse eller følelse, og om kunstneren er i stand til at vise det han gerne vil. Der er mange mennesker der kan noget der ligner kunst, men ikke er det. Og ingen tør sige, det er dårlig kunst,” siger Erik Heide lunt og meget ærligt – for sagens skyld.

Erik Heide har altid villet arbejde med kunst. Først tegninger og malerier og siden skulpturer i sten. Arbejdet kan ses mange steder rundt om i Danmark som fine stenskulpturer bl.a. på pladser og i kirker. ” Jeg elsker naturen, når den er samspil med mennesker. En mark, et bjerg eller en skov bliver interessant, når der er rejst en telemast eller fem sten er stablet – når mennesker har været på spil.”

” Ligesom arbejdet med sten har arbejdet med haven noget med form og formgivning at gøre – og det minder os om at være opmærksom på tingene, mens de er der. Havekunsten er den smukkeste kunstart der findes og den mest flygtige. Hvis ingen tager vare på en have, forsvinder den.”

Haven, der denne sensommeraften er et orgie for sanserne af dufte, lyde og smag, er så intens, at man helt glemmer, der er en verden udenfor. Som et stort grønt rum afgrænset af hække ligger haven midt i det store landskab. Erik Heides sans for skulpturelle former ses bl.a. i de imponerende faconklippede taks og tjørn.

Sammen med gode venner, der har stor betydning for Erik Heide, er ideerne til haven blevet til. Der er kun beplantning indenfor hækkene og ellers i store krukker.

” Min fætter Ole Heide, der har en planteskole, har bidraget med mange planter. Han har den største syrensamling i Danmark og har lært sig russisk for at kunne studere syrener i Rusland, hvor man har en særlig syrenkultur.”

I haven findes mange typer blomster og krydderurter. Næsten alle blomster er i sorte og hvide nuancer, kun afbrudt af enkelte blå. Her trives bl.a. blåregn, engletrompet, pelargonie og hvid dahlia, og rosenhaven, med navne som Alba Maxima og Silverstar, vokse mellem hække af taks. Omkranset af bøgehække gror køkkenhaven frodigt, fyldt med bl.a. rucola, rodfrugter og tomater. Krukker er tilplantet med rabarber og husløg. De grønne skulpturer og hækkene klippes to-tre gange årligt. Og så er der alle de små, charmerende detaljer indimellem det hele: De grønne flasker der er placeret praktisk rundt omkring ved krukkerne, heri opbevares flydende gødning. Krukkerne i keramik til opbevaring af børster mv. Skulpturerne ”Månehuset” og ”De græske fødder” i støbejern fra 1960, stenen med vandstrålen kaldet ”tisseren” – og ikke mindst katten Mug og de hvide duer, der flyver til og fra dueslaget.

Når man gerne vil anlægge en have, ligegyldigt om den er stor eller ganske lille, er det vigtigt at danne sig et overblik, inden man går i gang. Hvad vil du med haven ? Hvordan skal den tage sig ud ? osv. Altså ikke gå i detaljer med det samme, men lave en overordnet planlægning og følge de valg, man har taget – også selvom det betyder fravalg undervejs! Erik Heides gode råd er: ” Inspirationen kommer gennem arbejdet, for ideer avler ideer. ”

/

Der er hyggekroge alle vegne i den store have. Havearbejde går også ud på at tage sig tid til blot at være og nyde.

Bente Hjelmar dækker bord til aftensmåltidet under den store blåregn.

Erik Heide i det store værksted. Sommerfuglen på væggen er udført i ståltråd i 1963.

Værkstedet er som det altid har været. Lågerne med porcelænsgreb er malet blå, og bordpladen i træ med vask er slidt af tidens tand. Zinkvandkanden har her sin plads, når den ikke er i brug i haven.

I et af havens drivhuse – her er det Kapellet – spise Erik Heide og Bente Hjelmar aftensmad hver dag ved det lille bord. Maden er enkel og god med grønt fra køkkenhaven, lidt god ost og figner, der vokser side om side med blomstrende, hvide klematis og en særlig, blå og vidunderligt duftende rose, Silverstar. Fignerne plukkes også om vinteren, ligesom der er klematis allerede i februar måned. Alt i haven er sort eller hvidt, selv katten der har fundet en varm plet og nyder aftensolen.

Kontoret er symmetrisk indrettet med en pragtfuld udsigt ud og op i haven bagved. Vinduet er som et maleri. Her er mange små, personlige ting og særligheder. Modeller og prøver på projekter står på hylder i de to glasskabe på hver side af vinduet. Erik Heide skriver al korrespondance i hånden – ingen computer – kun en telefax. Lampen på bordet er en original BestLite, der er produceret siden 1930.

Pejsestuen med det lange, smalle vindue ud mod haven og det storslåede landskab på Mors. Bordet er lavet af rester fra et alterbord. Sofaen er muret op i sten med tykke siddehynder lagt på. Belysningen er sorte arkitektlamper, der passer godt ind i stuen og er gode at læse ved. På bordet er en granitsten fyldt med mini-stedmoderblomster. De cylinderformede skamler er sort granit.

Erik Heides skulptur Månehuset og skulpturen Græske Fødder.

Lerkrukker holder styr på børsterne.

Bente Hjelmar i sit skriveværelse.

Æbleblomster i fuglebadet danner et smukt, lille stilleben.

Soveværelset på 1. Sal med senge-ø. Frodige grønne planter trækker naturen indenfor og danner smuk kontrast til alt det hvide. Den smalle gang på ”loftet” har skabe med skydelåger – praktiske til opbevaring. I vinduet slår stiklinger af rosengeranie rødder i vand fyldt i tomme Campari-flasker.

I stuen er en divan muret op af sten langs væggen og hvidtet. Herpå ligger en madras og tre puder betrukket med sort uld. Lampen er PH i hvidt opalglas.

Det enkle og smukke køkken. Det er gammelt og slidt. Det fremtræder nøjagtig som det blev udført for 58 år siden, men det fungerer stadig og skal ikke laves om i vores tid, fortæller Erik Heide. Gryderne hænger praktisk på hver side af en lodret planke, der går fra gulv til loft. Inde bagved ses spisestuen.

Under den store blåregn i gården nydes mange stille aftenstunder sommeren igennem, med lidt rødvin i glasset. Den hvide, murede trappe, sorte småsten og krukker med myrter, oliven og rosmarin skaber en stemning som sad man under sydlige himmelstrøg. I glastårnet drives kaktus, der når de blomstrer er et farveorgie i cyklamen og lilla. Farver der ellers ikke er tilladt i haven med lutter sorte og hvide blomster. Langs muren vokser små, sorte stedmoderblomster.

Skarpt klippede buksbom – og bøgehække indrammer haven i forskellige områder og skaber rum. Den lave aftensol kaster lange skygger ned over køkkenhaven, bøgehækken og asketræerne. I drivhuset dyrkes tomater og – på trods af at der ingen varme er i drivhuset – dyrkes og plukkes salat og spinat også om vinteren. De faconklippede fugle i buksbom, er Erik Heides værk. Frugtræerne står sirligt i række, plantet i kvadrater i græsplænen.

Bente hjelmars potterum. Her opbevares alle haveredskaberne, krukker, kurve og potter, plantepinde i bambus, blomstertråd mv.

Smuk udsigt over Mors i solnedgangen. Erik Heide og Bente Hjelmar har oppe på bakken to stole med hvert sit navn skraveret. Her nydes solnedgangen fra første parket. / LeO

/ A piece of Paradise Garden

In the Northwest corner of Denmark rises the small island Mors, in beautiful nature, fields and hills surrounded by water. By sunset this indian summernight, its an intense orgie for the senses of smells, sounds and tastings. This is a story about passion, quality and having and creating a wellbeing in the surroundings given.

” Simplicity and peace is necessary in my life – otherwise I can not relate to everything going on around me ”, says Erik Heide (82), known Danish sculptor and artist with a special interest in church architecture. His wife Bente is doctor.

This authentic place in the middle of the landscape – the house, the workshop the atelier and the fairytale garden – is base for an artistic life through many years, completely unaffected by future changing trends and buzzwords as ”lifestyle” and ”vintage”. Its moving by the year and the seasons changing moods of plants and light. The garden is planned by gardenarchitect, professor Sven Hansen, divided into fields by hedges.

A tiny house from 1958 has grown with outbuildings to the minimalistic architecture in black and white – as the interior, the flowers in the garden, the pigeons – and the couples clothing – everything is black, grey and white. The kitchen is the original from 53 years ago – painted in dark grey oilpaint bought at the local grosery store in 1962 – and still going strong.

Sofas made in bricks and wool, lamps designicons by danish architect Poul Henningsen, the orangerie is nusery for cactus, in the gardens different greenhouses grows figs, lilacs, clematis, jasmine and roses. The low table in granit in front of the fireplace is remnants from a church altar made by Erik Heide – as well as the scupltures, the steps in the house, the plant containers, the stools, the benches …

/